In 2020 blazen de ‘oudste’ jongeren van Generatie Z 25 kaarsjes uit. Er zullen steeds meer digital natives op de werkvloer terug te vinden zijn. Deze generatie heeft nog weinig notie van een analoge wereld. Ze zijn van in de wieg opgegroeid met de smartphone en gepokt en gemazeld in sociale media. De digitalisering waarmee oudere generaties zijn opgegroeid en mee zijn kunnen evolueren, is voor deze aanstormende jongelui een evidentie.

Daarom zal het kader waarin we mobieler werken ook een boost krijgen. Thuis, op kantoor, onderweg of waar dan ook: organisaties zullen zich moeten aanpassen. De oorlog om jong talent zal nu pas écht losbarsten. Dat heeft een aantal gevolgen waar in 2020 serieus rekening mee moet gehouden worden. Een aantal voorbeelden.

Werken waar je wil als strategie

Voor steeds meer mensen wordt mobieler werken een realiteit, een verwachting, een evidentie. Organisaties zullen dit moeten inbouwen in hun strategie. De digitale werkomgeving die ze bieden zal zich niet enkel moeten focussen op productiviteit. Innovaties moeten ook eenvoudig in gebruik, intuïtief en leuk zijn. Complexiteit is uit, gamification, integratie en personalisatie zijn in.

Controle over het eigen leven

Personalisatie gaat ver. Het houdt ook in dat we het volgend decennium zullen evolueren naar een absolute work-life blend waarin werknemers de touwtjes van hun dag zelf in handen zullen hebben. Gedaan met de 9-to-5 mentaliteit. De vermenging tussen werk en privé is een disruptie die zich volgend jaar stevig zal doorzetten.

De buitenwereld is adaptief

De wereld buiten de kantoormuren en het thuiskantoor zal zich steeds meer aanpassen aan de noden van mobieler werken. Een paar voorbeelden die nu al realiteit zijn. Sommige cafés, niet alleen de nu al populaire koffiebars, voorzien meer stopcontacten en verhogen hun wifi-snelheid. Gemeentes spelen in op de behoefte aan connectiviteit en zorgen voor een eigen netwerk. Met de komst van 5G in 2020 (hopelijk!) is de buitenwereld helemaal klaar om supersnel data te kunnen delen.

Dit korte lijstje is verre van volledig. De verwachtingen van de jongere generaties zullen de ontwikkeling van mobiele innovaties enkel maar versnellen. Met Virtual Reality en Artificial Intelligence als facilitator staan er nog heel wat veranderingen op til. We houden je op de hoogte.