Putje winter. Bij de eerste koffie van de dag lijkt het nog midden in de nacht. Wanneer je ‘s avonds je werk afrondt, is ook de zon al uitgeklokt. Het gebrek aan daglicht heeft impact op je lichamelijke conditie. In de herfst en winter is het ziekteverzuim hoger dan in de lente en de zomer. Ook je geestelijke scherpte lijdt onder de donkere dagen. Een winterdipje, de winterblues, het bestaat echt. Gelukkig kan je de wintermoeheid een hak zetten. Een aantal tips.

1. Kom buiten en strek de benen

Natuurlijk daglicht remt de productie van melatonine, dat is het hormoon dat je slaperig maakt. Iedere dag 15 tot 30 minuten buiten komen tussen 11 en 15 uur kan al het verschil maken. Het geeft je lichaam de kans om écht wakker te worden.

2. Plan je sociaal leven

De verleiding is groot om je tijdens de wintermaanden te isoleren. Jezelf terugplooien op het eigen gezin en gezellig cocoonen, er is natuurlijk niets mis mee. Toch is het goed om te blijven afspreken met vrienden en familie. Samen koken, wandelen, nog eens naar de bioscoop gaan … Er is meer te doen dan je denkt.

3. Zorg voor iets om naar uit te kijken

Natuurlijk kijken we met z’n allen reikhalzend uit naar de lente. Maar, het aftellen naar de eerste zwaluw in het land, dat duurt te lang. Plan een leuk uitstapje, boek enkele nachten weg van huis, beloof jezelf een cadeau … Je zult zien, iets op korte termijn voorzien om je op te verheugen, daar word je vrolijk van!

4. Eet gezond en slaap goed

Gezond eten en je nachtrust verzorgen stimuleert je mentale weerbaarheid. Het zijn basisprincipes die het hele jaar door belangrijk zijn maar in de winter extra aandacht verdienen. Zeker wanneer je energiepeil op een laag pitje brandt, kunnen goed slapen en een evenwichtige voeding je een boost geven.

5. Laat technologie je een handje helpen

’s Ochtends veel moeite om wakker te worden? Overweeg dan een lichtwekker. Zo’n wekker simuleert de zonsopkomst. Het licht van de wekker wordt langzaamaan feller. Op die manier word je geleidelijk wakker. Het is net alsof de zon opkomt in je kamer. Op die manier geef je je lichaam de kans om zich voor te bereiden op het wakker worden.

Last but not least: geniet van de dingen die je wél leuk vindt in de winter. Warme chocolademelk met een berg vers geklopte slagroom bijvoorbeeld.