Tussen 2015 en 2019 is het aantal autodeelbedrijven verdubbeld (van 8 naar 16). Samen hebben ze meer dan 180.000 geregistreerde autodelers. Ook andere vormen van gedeelde mobiliteit zijn niet meer te stoppen. Deelfietsen kennen we al een tijdje en vandaag zijn ook deelsteps en deelscooters aan een opmars bezig. De manier waarop we onze mobiliteit organiseren, is de laatste jaren grondig aan het veranderen.

Veel mensen die beroep doen op deze gedeelde mobiliteit staan niet of nauwelijks stil bij de wettelijke aansprakelijkheid tijdens het gebruik. Wat als je een ongeval krijgt? Wie betaalt de schade? Het is geen slecht idee om de algemene voorwaarden te checken alvorens je op pad gaat. Waar moet je op letten?

Bij deelauto’s en deelscooters

De eigenaar is verplicht om de wagen of scooter te verzekeren en een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid (BA-verzekering) af te sluiten. De voertuigen van een deelbedrijf zijn omnium verzekerd. Als je bij een ongeval in fout bent, moet je wel een franchise betalen. Hoe hoog dit bedrag is, hangt af van de aanbieder. Van 600 tot 1.000 euro: het verschil kan groot zijn. De meeste aanbieders bieden de optie aan om het vrijstellingsbedrag te verlagen tot 2 à 300 euro. Mits bijbetaling uiteraard.

Bij deelsteps

Elektrische steps zijn razend populair. Dat merkt men helaas ook op de spoeddiensten waar men bijna dagelijks gips of naald en draad moet bovenhalen om een ongelukkige stepper terug op te lappen. Blutsen en builen, dat is zo erg nog niet. Wanneer er ook schade bij derden is, wordt het een ander verhaal. Sinds 1 juni 2019 is de aanbieder van een elektrische step niet langer verplicht om een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering aan te gaan. Ze doen dit dus niet allemaal. Met uitzondering van klasse A-bromfietsen geldt dit trouwens voor alle voertuigen die met mechanische kracht niet sneller kunnen rijden dan 25 km/u. Het is daarom raadzaam eerst na te vragen bij je verzekeringsmaatschappij of je gedekt bent door je familiale verzekering. Is dit niet zo? Dan moet je om zeker te zijn een BA-verzekering afsluiten of van maatschappij veranderen. Als bestuurder van een step blijf je wel een zwakke weggebruiker. Bij een verkeersongeval waarbij een zwaarder motorvoertuig betrokken is, zullen je lichamelijke schade en schade aan je kledij vergoed worden door de BA-verzekeraar van het zwaardere voertuig.

Bij deelfietsen

Voor deelfietsen gelden dezelfde regels als voor deelsteps. Je bent verantwoordelijk voor jezelf en de fiets tijdens het gebruik, net alsof je op je eigen fiets zou rijden. Er zijn dan ook weinig problemen met deelfietsen. Een fiets is een zachte vorm van mobiliteit waarvoor je je niet extra hoeft te verzekeren. Let er wel op dat je de fiets volgens de voorwaarden inlevert of achterlaat. Je bent verantwoordelijk totdat je reglementair bent uitgecheckt. Neem desnoods een foto bij twijfel, een technisch probleem of schade waarvan jij de oorzaak niet bent.

Gedeelde mobiliteit heeft een grote toekomst. Het wettelijk kader en de verzekeringen hinken nog een beetje achterop. De kleine lettertjes lezen blijft voorlopig zeker aan te raden.