De dagelijkse file vermijden, meer vrijheid, meer flexibiliteit, in je pyjama achter je pc … Thuiswerken heeft heel wat voordelen. Maar bij elke goednieuwsshow schuilen er ook addertjes onder het gras. Als je vaak van thuis werkt, bestaat het gevaar dat sociale aspect van je job verwatert. Zeker wie maar heel af en toe op kantoor werkt, kan zich wel eens een buitenbeentje voelen. Gelukkig kan je dit voorkomen.

1. Face-to-face bijeenkomsten

Overleg niet altijd via mail of telefoon. Je kan ook regelmatig je cam aanzetten en via Skype of Webex contact opnemen. Wanneer er teamgenoten in de buurt wonen kan je af en toe vergaderen op locatie. Op een informelere plaats voelt iedereen zich nog wat meer ontspannen, waardoor de onderlinge relaties automatisch verbeteren.

2. Koetjes en kalfjes

Probeer voor en na meetings, zowel via telefoon of live, wat extra tijd te voorzien. Op die manier kunnen jij en je collega’s nog iets vertellen over het werk of misschien wel iets privé. Je verlicht zo de sfeer en je bouwt vertrouwen op.

3. Wekelijkse status meetings

Op het moment dat je jezelf begint af te vragen wanneer je de laatste keer een collega sprak, is het té lang geleden. Door een wekelijkse status meeting te organiseren, ben je al zeker dat je wekelijks contact onderhoudt.

4. Deel je expertise

Sociale media, en bij uitstek LinkedIn, zijn perfect om het contact te onderhouden met je volgers en connecties. Beantwoord vragen, deel eens een interessant artikel of breng mensen met elkaar in contact. Het helpt niet alleen de anderen, maar het zal ook jou in contact brengen met interessante personen.

5. Samen iets doen buiten de werkuren

De beste manier om niet te vervreemden is nog altijd een van de meest voor de hand liggende, namelijk: af en toe iets ontspannend doen met de collega’s. Een hapje gaan eten, iets gaan drinken of een sportievere activiteit: als het maar leuk is en niets met het werk te maken heeft. Door eens over iets anders te praten dan het werk leer je elkaar op een andere manier en beter kennen.