Dat het aantal telewerkers en het aantal bedrijven dat zich engageert om telewerk toe te laten stijgt, hebben we hier al vaker gezegd. Mobieler werken is een realiteit. Wat opvalt, is dat de trend zich sneller doorzet dan verwacht.

De trein gaat zo snel als een tgv. De cijfers tonen dat aan. In de eerste 7 maanden van 2018 is het aantal uren telewerk gepresteerd door medewerkers in België toegenomen met 25,7 % vergeleken met dezelfde periode het jaar daarvoor. Het zal je niet verbazen dat ook het aantal bedrijven dat inzet op telewerk sterk in de lift zit.

De groei is niet toevallig. Een flexibel werkbeleid is hoe langer hoe meer een pluspunt bij het aanwerven van jonge talenten en het behouden van waardevolle kennis. Het heeft ook een positieve impact op de mobiliteit en de tevredenheid van medewerkers. Door hen de keuze te bieden om op verplaatsing te werken, kunnen ze files vermijden en hun werkdag op maat indelen. Voor werkgevers is het dan ook een grote troef om – als het werk het toelaat – telewerk te organiseren. Evenwicht tussen werk en privé of een goede mix tussen die twee is een win-win.

Woensdag en vrijdag zijn de populairste dagen om het kantoor links te laten liggen, met respectievelijk 22,8 en 28,7 % van de gepresteerde telewerkuren op die dagen. Maandag is veruit de minst geliefde telewerkdag. Slechts 14,7 % van de telewerkuren valt op een maandag.

Thuiswerk geeft ook recht op bijkomende vergoedingen, vrijgesteld van RSZ. Daarvan kunnen organisaties gebruikmaken om in één klap ook de loonvoorwaarden van medewerkers aantrekkelijker te maken.

De aandacht voor welzijn en mobiliteit langs de ene kant, en de oorlog om talent aan de andere kant, zorgen ervoor dat het aantal uren telewerk blijft stijgen. De trend blijft groeiend, wat aantoont dat telewerk door steeds meer organisaties omarmt wordt, en zich stilaan zelfs ontpopt tot standaardbeleid in sectoren die er zich goed toe lenen.

Bron: www.attentia.be