Als je vaak onderweg bent, is de verleiding groot om voor de lunch een belegd broodje te scoren of een snackbar binnen te springen voor een snoepreep of frisdrank. Ook wanneer je thuiswerkt, ben je sneller geneigd om tussendoor in de koekendoos te graaien. Fit word je hier niet van.

Gezond ontbijten en lunchen zijn altijd belangrijk. Een druk schema? Juist dan moet je zeker extra aandacht schenken aan je keuzes zodat je voldoende energie hebt om je dag vitaal door te komen.

We hebben een aantal tips op een rij gezet waarmee je een aanslag op je vitaliteit vermijdt.

1. Maak je lunch vooraf thuis klaar.

Zelfs bereide salades uit de supermarkt zijn min of meer bewerkt. Met wat fantasie en opzoekwerk kan je makkelijk een heel lekkere lunch in elkaar toveren. Denk bijvoorbeeld aan rauwkostsalades, wraps of groene smoothies.

2. Zorg voor enkele gezonde tussendoortjes.

Vers of gedroogd fruit, ongezouten noten, rijstwafels of ongezoete energy bars zijn goede keuzes.

3. Frisdrank en fruitsap zijn echte suikerbommen.

Om je dorst te lessen is water nog altijd het allerbeste. En dat hoeft niet saai te zijn. Je kan het heerlijk op smaak brengen met bijvoorbeeld citroen, komkommer of aardbeien in combinatie met verse kruiden zoals munt of basilicum. De mogelijkheden zijn eindeloos.

4. Wanneer je voor het werk veel op restaurant eet, kan je ook daar best bewust kiezen.

Ga voor eenvoudige gerechten met de nadruk op veel salade of gegrilde groenten. Vermijd sauzen of dressings. En dat glas wijn of het stukje brood met een dikke laag kruidenboter vooraf, zijn echt niet nodig.