Zo gaat uw laptopbatterij langer mee

Geen stopcontact in de buurt om een bijna lege laptopbatterij een verse boost te kunnen geven? Met deze tips geeft u zichzelf extra uren mobiele werkzekerheid.

Smartphones, tablets en laptops mogen dan dunner en lichter zijn dan ooit, op het gebied van batterij-autonomie moet nog de nodige progressie gemaakt worden. Een gemiddelde laptopbatterij houdt het zonder herlaadbeurt niet langer vol dan een gemiddelde werkdag (lees: 8 uur).

Frustrerend is ook dat de autonomie van een mobiel apparaat nogal onvoorspelbaar durft te zijn: de ene dag houdt deze het netjes vol tot ‘s avonds, terwijl de andere dag u al tegen de lunch moet herladen. Er zijn dan ook enorm veel factoren die hun invloed hebben op de autonomie van een mobiel toestel. Denk aan de geïnstalleerde applicaties, en de soms complexe energie-instellingen van het toestel zelf in combinatie met die van het besturingssysteem.

Maar ook de gewoontes van de gebruiker zelf, en zelfs externe factoren zoals de omgevingstemperatuur spelen een rol bij hoe lang een laptopbatterij het uithoudt. We overlopen daarom hieronder de belangrijkste beïnvloeders van de batterij-autonomie, en geven tips om die te maximaliseren.

Scherm

Met stip op één als grootste stroomvreter staat nog altijd het beeldscherm. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de hoeveelheid energie die nodig is om licht door de lcd’s te laten schijnen. Een extreem helder beeldscherm is dan wel mooi om naar te kijken (en in de openlucht zelfs noodzakelijk), maar de batterij lijdt er wel flink onder.

Als u dus meer autonomie wenst, dan begint u best bij het beeldscherm. Stel om te beginnen de helderheid in op een zo laag mogelijke waarde, en zorg dat het scherm zichzelf zo snel mogelijk uitschakelt na een bepaalde periode van inactiviteit. Voor dat laatste moet u zijn in de energie-instellingen van het besturingssysteem.

Werkt u met Windows 10, dan loont het eveneens de moeite om de instellingen voor energiebeheer te overlopen. Hier krijgt u dan de keuze uit verschillende energiebeheerschema’s (zie screenshot). Het voordeel van zo’n schema is dat heel wat instellingen en onderdelen meteen worden aangepast voor maximale autonomie… of net niet. Ook op uw telefoon of tablet vindt u vergelijkbare energiebesparende modi. Tot slot raden we aan om draadloze technologieën, zoals NFC, Bluetooth en zelfs wifi, uit te schakelen als u ze (op dat moment) toch niet gebruikt.

ss-energiebeheerschema_win10

Applicaties

Na het scherm zijn de geïnstalleerde toepassingen een belangrijke bron van energieverbruik. Heel wat software draait al dan niet stiekem in de achtergrond. Soms is dat nodig, denk maar aan het ophalen van e-mails, maar soms schakelt u deze beter uit.

Kijk vooral naar programma’s die veel processortijd vragen, want dat beinvloedt de autonomie van uw laptopbatterij negatief. In Windows doet u dat het snelst door rechts te klikken op de taakbalk, en te kiezen voor de optie ‘Taakbeheer’. Onder het tabblad ‘App-geschiedenis’ sorteert u programma’s op de gebruikte CPU-tijd.

Op uw telefoon kunt u daarnaast aangeven dat bepaalde apps niet actief mogen zijn als ze niet verbonden zijn via wifi. Zo zal een bekende toepassing als Dropbox gemaakte foto’s niet meteen beginnen uploaden als u via een mobiel internetverbinding (3G, 4G) online bent. Dat gedrag uitschakelen is overigens niet alleen goed voor de autonomie, ook uw datalimiet zal u dankbaar zijn.

Ook goed om weten …

  • hang uw mobiele apparaat aan een usb-snellader als u op korte tijd wilt kunnen herladen;
  • houd voor noodgevallen een zogenaamde ‘powerbank’ klaar;
  • ook usb-apparaten gebruiken stroom. Ontkoppel ze indien ze niet nodig zijn;
  • in plaats van uw laptop uit te schakelen, zet u deze in de slaapstand door deze eenvoudigweg dicht te klappen. Hij is dan sneller werkklaar (en verbruikt niet onnodige energie om volledig op te starten).
2018-02-27T15:33:11+00:00

Wil u graag op de hoogte blijven?

Schrijf u dan hieronder in op onze nieuwsbrief